شهر شیراز

شیراز شهری تاریخی در جنوب غربی ایران است که به شهر شعر، گل و فرهنگ معروف است. این شهر بیش از ۲۰۰۰ سال قلب فرهنگ و ادبیات پارسی بوده و پایتخت ایران در دوره زندیه بوده است.

شیراز خانه‌ی بزرگان شعر ایران مانند حافظ و سعدی است که آرامگاه‌های آن‌ها مکان‌های پرطرفداری برای گردشگران هستند.

این شهر همچنین دارای باغ‌ها، مساجد و بناهای تاریخی زیبا و باشکوهی است که نمونه‌های برجسته‌ی معماری ایران را نشان می‌دهند.

مسجد نصیرالملک، باغ نارنجستان، آرامگاه شاهچراغ، بازار وکیل، باغ ارم و تخت جمشید از جمله جاذبه‌های گردشگری شیراز هستند که هر کدام داستان‌ها و افسانه‌های خود را دارند.

شهر شیراز همچنین به خاطر صنایع دستی، هنر، موسیقی، غذا و نوشیدنی های معروف است. این شهر با آب و هوای معتدل و فصول گل‌دهی زیبا، مکان مناسبی برای سفر و تفرج است.

شیراز را نمی‌توان در چند خط توصیف کرد، بلکه باید با چشم دید و با قلب احساس کرد.

جاذبه های گردشگری شهر شیراز

شیراز، شهری با تاریخچه‌ ای بسیار غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان در جنوب ایران است. این شهر به خاطر آثار تاریخی، فرهنگ و هنر بی‌نظیر خود، همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در ادامه، به برخی از جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌پردازیم:

پرسپولیس

پرسپولیس یا تخت جمشید، شهر باستانی هخامنشیان در ۵۳ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. این شهر در دوران سلطنت داریوش بزرگ ساخته شده و به عنوان محل برگزاری جشن‌ های نوروز و پذیرایی از سفیران کشورهای تابعه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پرسپولیس دارای تالار‌ها، ستون‌ها، و نقش‌برجسته‌های زیبا و باشکوه است که نماد فرهنگ و هنر ایران باستان هستند. پرسپولیس در سال ۱۹۷۹ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتگر، مسجد قاجاری است که در دوران حکومت نصیرالدین شاه ساخته شد. این مسجد به خاطر پنجره‌های رنگین‌شیشه‌ای خود معروف است که با عبور نور خورشید از آن‌ها رنگین‌کمان‌های فوق‌العاده‌ای را در داخل مسجد به وجود می‌آورند.

علاوه بر پنجره‌ها، کاشی‌کاری هندسی و رنگین، سقف‌های طلاکوب، و فرش‌های ایرانی نیز زیبایی این مسجد را دوچندان کرده‌اند.

آرامگاه حافظ

حافظ یکی از شاعران بزرگ و محبوب ایران است که در شیراز به دنیا آمده و در همین شهر دفن شده است.

آرامگاه حافظ یک مقبره‌ زیبا و ساده است که در میان یک باغ زیبا قرار دارد. در اطراف مقبره، تخته‌هایی با اشعار حافظ نصب شده‌اند که بازدیدکنندگان می‌توانند با چشم بسته یکی را انتخاب کنند و فال حافظ بگیرند. آرامگاه حافظ همچنین محل برگزاری جشن‌های شب یلدا و نوروز است.

قلعه کریم خان

قلعه کریم خان یک قلعه‌ی مستطیل شکل است که در دوران زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شد. این قلعه به عنوان محل اقامت و دفتر کار کریم خان مورد استفاده قرار می‌گرفت و دارای چهار برج، چهار دروازه، و چندین سالن و اتاق است.

در حال حاضر، قلعه کریم خان به عنوان موزه‌ای از تاریخ و فرهنگ زندیه مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یک باغ تاریخی است که در دوران صفوی در شهر شیراز ساخته شد. این باغ دارای درختان قدیمی، چشمۀ آب، و کاخ دلگشا است که در آن نقاشی‌های زیبای صفوی و قاجار را می‌توان دید.

باغ دلگشا نمونه یک باغ ایرانی به سبک قدیم است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

موزه پارس

موزه پارس یک موزه تاریخی و هنری است که در داخل باغ نظر قرار دارد. این موزه در گذشته خانه‌ی کریم خان زند بوده و دارای معماری زیبا و منحصر به فرد است.

در این موزه می‌توان اشیای باستانی، سکه‌ها، لوح‌های سنگی، و نقاشی‌های قدیمی را مشاهده کرد.

مقبره کریم‌خان زند در این موزه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین قسمت های آن است. بعد از درگذشت کریم‌خان زند در سال ۱۱۹۳ هجری قمری و بر اساس وصیت آن مرحوم ، پیکر کریم‌خان در شاه‌ نشین شرقی دفن شد.

دروازه قرآن

دروازه قرآن یک دروازه تاریخی است که در روستای الله‌آکبر قرار دارد. این دروازه عظیم در دوران زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شد و به عنوان دروازه ورود به شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در بالای دروازه قرآن، یک حجره کوچک وجود دارد که در آن نسخه قدیمی قرآن نگهداری می‌شود. در افسانه ها آمده است که هر کس از زیر دروازه قرآن عبور کند، حفظ و برکت قرآن را خواهد داشت.

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی محل دفن سعدی شیرازی، یکی از شاعران بزرگ و مشهور ایران است.

این آرامگاه در شهر شیراز و در محل خانقاه سعدی قرار دارد و در قرن سیزدهم توسط شمس الدین جوینی بنا شده است. آرامگاه دارای معماری ساده و زیبایی است که با اشعار سعدی تزئین شده است. همچنین این آرامگاه محل برگزاری جشن‌های شب چله سعدی و نوروز است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یکی از شاعران و عارفان بزرگ ایران است که در قرن هفتم هجری در شیراز زندگی و تدریس می‌کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی یک مجموعه تاریخی است که شامل مقبره، مسجد، حمام، و خانقاه است. در این مجموعه می‌توان اشعار خواجو را بر روی تخته‌های سنگی دید و با فضای عارفانه این شاعر آشنا شد.

باغ جهان نما

باغ جهان نما یک باغ تاریخی است که در دوران قاجار ساخته شد. این باغ دارای درختان سرو، گل‌های رز، و حوضچه‌ای با آبشار است.

در وسط باغ نیز کاخ جهان نما قابل دیدن است. کاخ جهان نما دارای معماری زیبا و منحصر به فرد است و در آن نقاشی‌های قاجار را می‌توان دید.

باغ نظر

باغ نظر یک باغ تاریخی می باشد که در دوران زندیه به دستور کریم خان زند در شهر شیراز ساخته و بنا شد.

این باغ دارای درختان مثمر، چشمۀ آب، و پلکان‌ سنگی است. در وسط باغ نیز کاخ پارس قابل دیدن است. باغ نظر در میراث جهانی یونسکو به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.