راهنمای سفر با هواپیما در پرواز های داخلی

سفر با هواپیما

سفر هوایی و مسافرت با هواپیما یکی از راه های سریع و مطمئن برای جا به جا شدن بین شهرها در سریع ترین زمان ممکن می باشد. شما در سفر با هواپیما می توانید در زمان و مدت زمان مورد نیاز صرفه جویی کرده و علاوه بر خستگی کمتر نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین شهری از زمان بیشتری در سفر خود برای گردش یا تفریح استفاده نمایید.

این نوع سفر برای افراد شاغل که معمولاً زمان کمتری دارند و می خواهند از مرخصی خود بیشترین بهره را ببرند انتخاب مناسبی می باشد. طبیعتا در این روش باید هزینه بیشتری را برای حمل و نقل خود بپردازید اما می تواند در زمان رسیدن شما به مقصد کمک زیادی بکند.

اولین مرحله – خرید بلیط هواپیما

شما برای خرید بلیط هواپیما یا باید بلیط را از آژانس های گردشگری تهیه نمایید یا آن را از سایت های آنلاین خرید بلیط هواپیما تهیه نمایید. برای بلیط هایی که در زمان های عادی و غیر پیک تهیه می کنید بهترین و سریعترین راه استفاده از سایت های خرید بلیط آنلاین می باشد که می توانید در کوتاه ترین زمان بلیط خود را تهیه نمایید.

در تاریخ های پیک و پر تردد، تعطیلات، مناسبت ها به دلیل کمبود عرضه معمولاً بلیط ها در سایت های فروش آنلاین ناموجود می شوند و بهترین راه تهیه بلیط از آژانس ها می باشد.

در این روش شما با آژانس های هواپیمایی و گردشگری تماس گرفته و درخواست خرید بلیط هواپیما یا تور را برای مقصد مورد نظر خود می کنید و مراحل خرید توسط آژانس مربوطه برای شما انجام می شود.

ممکن است در هنگام خرید بلیط هواپیما توسط آژانس یا سایت های فروش آنلاین عبارت بلیط سیستمی یا چارتری را شنیده باشید اما تفاوت این دو در چیست ؟ در زیر به صورت خلاصه با تفاوت این دو آشنا خواهید شد.

اگر می خواهید بلیت هواپیما را خریداری کنید کارشناسان ما می توانند به شما در این زمینه مشاوره لازم را ارائه دهند برای اینکار به صفحه تماس با ما در سایت مراجعه نمایید. همچنین می توانید بلیط خود را از سایت فروش آنلاین بلیت هواپیما خزر پرواز کاسپین نیز خریداری نمایید.

بلیط چارتری هواپیما

در این روش آژانس مربوطه یا چارتر کننده تعدادی از صندلی های هواپیما را به صورت یکجا از ایرلاین خریداری کرده و این صندلی را به مشتری نهایی یا آژانس های گردشگری دیگر به فروش می رساند.

بلیط سیستمی هواپیما

در این روش ایرلاین یا شرکت هواپیمایی صندلی یا بلیط هواپیما را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مشتری نهایی یا آژانس های می فروشد.

بعد از اینکه روش خرید بلیط خود را انتخاب کردید باید بر اساس تعداد مسافران، تاریخ و ساعت اقدام به خرید بلیط نمایید. اگر هتل خود را رزرو نکرده اید یا با شهر مورد نظر آشنایی کامل ندارید پیشنهاد ما خرید تور گردشگری توسط آژانس می باشد چون این روش به دلیل تخفیف های موجود می تواند برای شما به صرفه تر باشد.

در سایت های خرید بلیط توجه کنید که نام لاتین و کد ملی خود را به درستی و بدون غلط املایی وارد نمایید. هرگونه تغییر در اطلاعات فرد در بلیط های سیستمی شامل جریمه می باشد و فقط در بلیط های چارتری اصلاح یک آیتم از نام یا نام خانوادگی یا کد ملی در صورتی که مشخص شود هویت فرد مورد نظر تغییر نکرده و اشتباه فرد خریدار باشد تا زمان مشخص قابل اصلاح می باشد.

در مورد سن مسافر افراد زیر 2 سال خردسال، افراد بین 2 تا 12 سال کودک و افراد بالای 12 سال بزرگسال محسوب می شوند.

بعد از وارد کردن اطلاعات با دقت مسیر و تاریخ خود را چک نمایید چون هرگونه کنسلی می تواند منجر به جریمه یا دریافت مبلغ اضافی از مسافر شود.

بعد از طی کردن مراحل خرید بلیط شما صادر شده و در قالب فایل PDF قابل مشاهده می باشد.

در فرودگاه همراه داشتن نسخه فیزیکی یا تصویر بلیط نیاز نمی باشد و پذیرش شما فقط از طریق کارت ملی انجام می شود پس نیازی به چاپ بلیط خود ندارید ولی پس از صدور بلیط لطفا مشخصات تمامی مسافرین را دوباره چک کرده تا در فرودگاه به مشکل نخورید. در صورت وجود هرگونه مغایرت یا اشتباه در سریعترین زمان با آژانس یا پشتیبانی مربوطه تماس حاصل نمایید.

نکات مهم قبل از سفر با هواپیما در پروازهای داخلی

قبل از سفر حتما مدارک شناسایی خود را (شناسنامه و کارت ملی) آماده نمایید. پذیرش شما در تمامی مراحل موجود در فرودگاه توسط کارت ملی انجام می شود. پس آنها را همراه خود داشته باشید و در یک جای در دسترس قرار دهید.

قبل از بستن چمدان ها و آماده کردن وسایل خود وزن آنها را با الزامات شرکت هواپیمایی مورد نظر چک نمایید. معمولا این اطلاعات در انتهای بلیط شما درج شده است. وزن چمدان یا وسایل همراه در پرواز های داخلی باید تا 20 کیلوگرم برای قسمت بار و 5 تا 7 کیلوگرم بار یا کیف دستی برای قسمت کابین باشد.

اگر وزن بار یا چمدان شما بیشتر از حد مجاز باشد لطفاً مقداری زودتر در فرودگاه حاضر شده و اضافه بار خود را ثبت نمایید این اضافه بار شامل هزینه می باشد.

دقت کنید همراه داشتن اشیا نوک تیز و برنده، وسایل محترقه و مایعات اشتعال زا و هرگونه مواد مخدر غیر مجاز می باشد.

نکات مهم در هنگام مراجعه به فرودگاه

حدود 2 ساعت قبل از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شوید. پس از ورود به سالن فرودگاه و رد شدن از گیت بازرسی اولیه به اطلاعیه های تابلو فرودگاه و اعلاناتی که از بلندگو فرودگاه پخش می شود دقت کنید. کانتر شرکت هواپیمایی مورد نظر را پیدا کنید و منتظر اعلام برای پذیرش در کانتر مربوطه باشید.

می توانید برای جلوگیری از کثیف شدن یا خط افتادن چمدان خود به قسمت بسته بندی مراجعه و با پرداخت هزینه ساک خود را بسته بندی نمایید ، البته می توانید از کاورهای قابل خرید از فروشگاه های فرودگاه نیز استفاده نمایید.

پس از اعلام برای مراجعه به گیت مربوطه با کارت ملی خود به آنجا مراجعه و چمدان و وسایلی را که همراه خود دارید را ثبت و تحویل دهید و فقط ساک دستی خود را پیش خود نگه دارید و کارت پرواز خود را از کانتر مربوطه دریافت کنید.

در این مرحله اطلاعات مربوط به صندلی و ردیف در کارت پرواز شما درج می شود و می توانید با کارت ملی و کارت پرواز خود به گیت ورود سالن انتظار پرواز مراجعه و پس از بازرسی بدنی و ساک دستی وارد سالن انتظار پرواز شوید.

پس از ورود به سالن انتظار پرواز باید منتظر بمانید تا از شما برای سوار شدن به اتوبوس انتقال مسافران و سوار شدن به هواپیما در خروجی مورد نظر دعوت شود. در این مرحله کارت پرواز شما در گیت ورودی مهر شده و سوار اتوبوس شده و شما را به محل اسقرار هواپیما انتقال می دهند.

پس از بالا رفتن از پله ها و ورود به هواپیما کارت پرواز خود را در دست داشته باشید و به ردیف و صندلی درج شده در کارت پرواز مراجعه نمایید اگر با خواندن کارت پرواز مشکل دارید نگران نباشید مهمانداران شما را به صندلی و ردیف مربوطه هدایت خواهند کرد.

پس از قراردادن ساک دستی و وسایل خود در قسمت بالای صندلی، روی صندلی خود نشسته و کمربند خود را ببندید و گوشی خود را خاموش یا در حالت Airplane مد یا هواپیما قرار دهید و به راهنمایی های مهماندار گوش دهید.

نکات مهم در هنگام رسیدن به مقصد و پس از فرود

پس از فرود هواپیما، منتظر دستور خدمه هواپیما برای باز کردن کمربند ایمنی و خارج شدن از هواپیما باشید.

پس از سوار شدن به اتوبوس و ورود به سالن به صفحات نمایش فرودگاه توجه کنید و محل تحویل چمدان‌های خود را پیدا کنید. در صورت گم شدن یا آسیب دیدن چمدان‌ها، با کارکنان شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت کنید.

اگر نیاز به تاکسی یا خدمات بار دارید می توانید از کارکنان فرودگاه برای این منظور راهنمایی بخواهید.

نکات مهم دیگر برای مسافرت با هواپیما

در صورت تاخیر بیش از 2 ساعت یا تعجیل زیاد پرواز می توانید بلیت خود را بدون کسر جریمه کنسل کنید برای این منظور لطفاً به کانتر و دفتر فروش شرکت مورد نظر مراجعه و بلیط یا کارت خود را مهر نمایید. سپس می توانید با آژانس مورد نظر تماس گرفته و درخواست کنسل کردن پرواز خود را نمایید.

در صورتی که دیر به فرودگاه مراجعه نمایید و گیت پرواز بسته شده باشد ( بین 30 تا 45 دقیقه قبل پرواز ) امکان پرواز شما وجود نداشته و فقط می توانید از جریمه های کنسلی یا نوشو برخوردار شوید یا از شرکت دیگری بلیط تهیه نمایید.

سعی کردیم در این راهنما نکات مهم در سفر با هواپیما را به شما انتقال دهیم. اگر چیز دیگری به ذهن شما می رسد که فکر می کنید به دیگران کمک خواهد کرد خوشحال خواهیم شد که نظر خود را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.