جاذبه‌های گردشگری شهر وان ترکیه

شهر وان در شرق ترکیه، در نزدیکی مرز ایران قرار دارد و دارای تاریخ و فرهنگ غنی و طبیعت زیبا و منحصر به فرد است. این شهر در سال‌های اخیر تبدیل به یک مقصد محبوب برای گردشگران ایرانی شده است که به دنبال تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز هستند.

در این مقاله، ما به شما چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری شهر زیبا وان را معرفی می‌کنیم که نباید آن را از دست دهید. ( همچنین برای رزرو تور می توانید با ما در تماس باشید. )

دریاچه وان

دریاچه وان (وان گولو) مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه گردشگری شهر وان است. این دریاچه با وسعت ۳۷۵۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های محصور جهان است.

آب این دریاچه به دلیل حضور نمک‌های سولفید و سایر نمک‌های معدنی، شور است و حتی در زمستان هم یخ نمی‌زند. در اطراف این دریاچه، سه جزیره به نام‌های آختامار، چارپاناک و کوس قابل دسترس هستند که همگی دارای بناهای تاریخی و طبیعت خیره کننده‌ای هستند. شنا، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، عکاسی و پیاده‌روی از فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران در این دریاچه هستند.

قلعه وان

قلعه وان (Van Kalesi) یک قلعه سنگی باستان است که بالای تپه بازالت روبرو با خروجات شورابه شور شورابه شور قائم است. این قلعه باستان با سابقه پادشاه خود روبرو است. این قلعه بین قرون نهم تا هفتم پیش از میلاد توسط اورارتویی‌ها ساخته شده و بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه است.

در اطراف این قلعه، برج ساردور وجود دارد که کتیبه‌های مربوط به دوران خشایارشاه کبیر در آن حک شده است. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی نوشته شده‌اند و یکی از نادرترین و باارزش‌ترین آثار تاریخی جهان هستند. قلعه وان نماد شکوه و تمدن اورارتو است و یکی از میراث فرهنگی جهانی یونسکو به شمار می‌آید.

خانه گربه وان

خانه گربه وان (Van Kedi Evi) یک محل پرورش و نگهداری از گربه وان است که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است. این گربه یک نژاد خاص از گربه است که دارای چشم‌های با رنگ‌های مختلف آبی و کهربایی است و علاقه زیادی به شنا در آب دارد.

این گربه‌ها در منطقۀ دریاچۀ وان زندگی می‌کنند و به عنوان گونه منحصر به فرد و ملّی ترکیه شناخته می‌شوند. خانه گربه وان محلی است که می‌توانید با این گربه‌های بامزه و دوست‌داشتنی آشنا شوید، با آن‌ها بازی کنید، عکس بگیرید و حتی گربه خود را خریداری کنید. این خانه گربه وان در حال حاضر محل زندگی برای بیش از صد گربه وان است که توسط داوطلبان محافظت می‌شوند.

جزیره آختامار

جزیره آختامار (Akdamar Adası) با ۷۰ هزار مترمربع مساحت، دومین جزیره بزرگ در دریاچه وان است که دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبا و باغ‌های سرسبز است. جذاب‌ترین جاذبه این جزیره، کلیسای صلیب مقدس (Akdamar Kilisesi) است که در قرون نخستین پادشاهى اورارتو ساخت شده است.

این کليسا يكى از كمياب ترين نمونه هاى هنر و فكر كلاسيك ايرانى است كه در قرون نخستين پادشاهى اورارتو ساخت شده است. ديوار هاى خارجى كلیسا را تصاويرى كه صحنه هاى كتاب مقدس را به تصویر کشیده است. این کلیسا در سال ۲۰۰۷ مورد بازسازی قرار گرفته و به عنوان موزه و مرکز فرهنگی ارمنی استفاده می‌شود. برای دسترسی به این جزیره، باید از اسکله شهر گواش (Gevaş) کشتی بگیرید و حدود ۲۰ دقیقه سفر روی آب کنید. منظره‌ای که از جزیره، کلیسا و دریاچه می‌توان دید، بسیار زیبا و رویایی است.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi) یک آبشار زیبا و خنک است که در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شهر وان قرار دارد. این آبشار از رودخانه بندما (Bendimahi) سرچشمه می‌گیرد و از ارتفاع ۱۵ متر به پایین می‌ریزد.

در اطراف آبشار، پارک‌های تفریحی، رستوران‌های سنتی، چادرهای نمادین و بازارچه‌های محلی وجود دارد که محل مناسبی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است. در نزدیکی آبشار، قبرستان تاریخی محلات (Mahalat) نیز قابل بازدید است که شامل قبرهای سنگی باستانی با نقوش هندسی و حروف و خطوط است.

خانه حلوا وان

خانۀ حلوای وان (Van Helva Evi) یک فروشگاه تخصصی است که به فروش حلوای سنتی وان معروف است. حلوای وان یک شیرینی خمیرمایه‌ای است که با شیر، تخم‌مرغ، آرد، شکر، روغن و زعفران درست می‌شود و با پودر قند، پسته یا گردو تزئین می‌شود.

این حلوا به عنوان یک دسر گرم یا صبحانه سنتی خورده می‌شود و خاص‌ترین شیرینی منطقه وان است. خانه حلوای وان در خیابان عثمانپاشا (Osmanpaşa Caddesi) قرار دارد و علاوه بر حلوا، دسرهای دیگر مانند قاتای (Katay)، لقمة القادر (Lokma)، ساتلاج (Sütlaç) و بورک (Börek) را نیز می فروشد.

جزیره کوس

جزیره کوس (Kuş Adası) کوچک‌ترین جزیره دریاچه وان است که در فاصله ۳ کیلومتری شمال شهر قرار دارد. این جزیره به دلیل وجود پرندگان مختلف به این نام معروف است. در این جزیره، بقایای یک قلعه باستانی به نام قلعه یدیکل (Yedikule) وجود دارد که احتمالا توسط اورارتویی‌ها ساخته شده است.

این قلعه در زمان‌های مختلف توسط حکومت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. برای رفتن به این جزیره، باید از اسکله شهر کشتی بگیرید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه سفر روی آب به این جزیره برسید. این جزیره محل مناسبی برای تماشای طبیعت، عکاسی و پیک‌نیک است.

موزه وان

موزه وان (Van Müzesi) یک موزه تاریخی و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شده است. این موزه در خانه تاریخی رضاپاشا (Reza Paşa Konağı) قرار دارد که یک بنای سنتی ترکی با معماری خاص است. در این موزه، آثار باستانی از دوران‌های مختلف تاریخ منطقه وان نمایش داده می‌شوند.

برخی از آثار شامل سکه‌ها، ظروف، آثار هنری، لوح‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها، سلاح‌ها و جواهرات هستند. این موزه به عنوان یک منبع غنی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ منطقه وان است.

جزیره چارپاناک

جزیره چارپاناک (Çarpanak Adası) سومین جزیره بزرگ در درياچه وان است كه در فاصله ١٥ كيلومترى شمال شهر قرار دارد. اين جزيره به دليل وجود باغ هاى پسته، زيباترين جزيره درياچه به شمار مى آيد.

در اين جزيره، كلیسای صورتى (Surp Hovhannes) كه در قرون نخستين پادشاهی اورارتو ساخت شده است، قابل بازديد است. اين كلیسا يكى از كمياب ترين نمونه هاى هنر و فكر كلاسيك ايرانى است كه خود به شدت تحت تاثير هنر های تركى آسيای مركزى بوده است. ديوار هاى خارجى كلیسا را تصاويرى كه صحنه هاى كتاب مقدس را به تصوير كشيده اند، زيباتر كرده اند. برای رفتن به این جزیره، باید از اسکله شهر وان کشتی بگیرید و حدود ۳۰ دقیقه سفر روی آب کنید.

این جزیره محل مناسبی برای تماشای طبیعت، عکاسی و پیک‌نیک می باشد.

بازار وان

بازار وان (Van Çarşısı) یک بازار سنتی و پر رونق است که در مرکز شهر قرار دارد. این بازار شامل چندین خیابان و کوچه است که در هر قسمت به صورت تخصصی یک نوع کالا به فروش می رسد. در این بازار، می‌توانید انواع محصولات محلی مانند حلوا، پسته، گردو، عسل، پنیر، گوشت خشک، رب، نان، قلیان، قهوه و چای را خریداری کنید.

همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی مانند قالی، گلیم، جوراب، لباس، جواهرات و سفالگری دیدن کنید و هدایای مناسب را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. بازار وان محل فعالیت و کسب درآمد بسیاری از مردم شهر است و نماد فرهنگ و تاریخ منطقه وان به شمار می رود.

آبشار برکر

آبشار برکر (Berkri Şelalesi) یک آبشار زیبا و خنک است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. این آبشار از رودخانه برکر (Berkri) سرچشمه می‌گیرد و از ارتفاع ۲۵ متر به پایین می ریزد. در اطراف آبشار، جنگل‌های سرسبز، چمن‌های فراوان، گل‌های رنگین و حیوانات مختلف قابل مشاهده هستند.

در نزدیکی آبشار، رستوران‌های سنتی وجود دارد که محصولات محلی مانند شیر، دوغ، پنیر، عسل، نان تابه‌ای و غذاهای گوشتی را عرضه مي كنند. آبشار برکر محل مناسبی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است.

 

شهر وان یک شهر تاريخى و فرهنگى است كه داراى جاذبه هاى گردشگرى فروانى است. در اين شهر مى توانيد درياچه و جزيره هاى زيباى آن را تماشا كنيد، از کلیسا باستانی بازدید کنید ، طعم حلوای سنتی را چشیده، گربه هاى دوست داشتنى را ببينيد، آبشار هاى خنك را احساس كنيد و از بازار هاى سنتى خريد كنيد.

شهر وان مقصدى مناسب براى گردشگرانى است كه به دنبال تجربه اى متفاوت و خاطره انگيز هستند. اميدواريم كه اين مقاله بتواند به شما در برنامه ريزى سفرتان به شهر وان كمك كند.

در صورت تمایل می توانید برای رزرو تور وان با ما در تماس باشید یا از قسمت تورهای خزر پرواز کاسپین رزرو خود را انجام دهید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند و شما را برای داشتن سفری آسوده و راحت راهنمایی خواهند نمود.