بلیط هواپیما چیست ؟

بلیط یا بلیت هواپیما (Airline Ticket) سندی است که توسط ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی برای تائید رزرو یک صندلی در یک پرواز هواپیما صادر می شود. مسافر می تواند با اطلاعات درج شده در بلیط برای دریافت کارت پرواز در فرودگاه استفاده نماید.

بلیط هواپیما به دو صورت صادر می شود، نوع اول آن همان بلیط فیزیکی یا کاغذی است و نوع دوم آن بلیط الکترونیک (E-Ticket) می باشد که فایل آن در اختیار کاربر قرار می گیرد.

البته شما برای سوار شدن به هواپیما نیازی به نسخه فیزیکی بلیط ندارید و برای پرواز های داخلی تنها همراه داشتن کارت ملی برای مسافران ایرانی یا پاسپورت و برگ تردد برای مسافران خارجی کافی است. اما پیشنهاد می شود فایل بلیط یا عکس آن را در تلفن همراه خود به همراه داشته باشید.

شما بعد از مراجعه به ترمینال و گیت مربوط به ایرلاین خود می توانید با مدارک شناسایی کارت پرواز خود را دریافت نمایید.

بلیت هواپیما شامل چه اطلاعاتی می شود ؟

بلیط هواپیما به صورت کلی شامل موارد زیر می شود :

1- شرکت هواپیمایی ( ایرلاین صادرکننده بلیط )

2- نام و نام خانوادگی مسافر

3- شماره بلیط و رفرنس

4- اطلاعات پرواز ( شامل: شماره پرواز، مبدا و مقصد و تاریخ و ساعت پرواز به زمان محلی )

5- کلاس پروازی

6- مقدار بار مجاز برای پرواز

7- مدت زمان پرواز

8- هزینه بلیط و مالیات ( البته هزینه بلیط و مالیات در همه بلیط ها درج نمی شود )

9- قوانین کنسلی

10- اطلاعات تماس و شماره دفتر صادرکننده بلیط یا سایت مربوطه

مراحل خرید بلیت هواپیما

خرید بلیط هواپیما شامل دو مرحله می شود، که این دو مرحله شامل : رزرو و صدور می شود. وقتی شما اقدام به خرید بلیط در سایت های آنلاین فروش می کنید در واقع این دو مرحله پشت سر هم انجام شده و تفکیک آن برای شما قابل احساس نمی باشد.

1- رزرو : بعد از انتخاب پرواز و وارد کردن اسامی مسافران به این رزرو یک شماره اختصاصی به نام PNR ( شماره رفرنس ) اختصاص پیدا می کند. که شامل تمامی اطلاعات بلیط به جز شماره بلیط می شود. این رزرو تا زمانی که پرداخت آن انجام نشده قطعی نمی باشد و برای مدت زمان مشخصی برای کاربر باقی می ماند.

2- صدور : بعد از پرداخت مبلغ بلیط رزرو قطعی شده و به تعداد مسافران شماره بلیط به PNR اختصاص پیدا می کند. مسافر در این مرحله می تواند فایل بلیت هواپیما خود را از سیستم دریافت نماید.

البته در بعضی سیستم ها رزرو جا برای کاربر انجام نمی شود و ممکن است در بلیط های سیستمی در صورت تکمیل ظرفیت بعد از پرداخت با پیغام خطایی مواجه شوید و پول به شماره کارت شما عودت داده شود.

خرید بلیت هواپیما

در صورت نیاز به خرید بلیت هواپیما شما می توانید از طریق باکس سرچ بلیت هواپیما و خدمات گردشگری سایت نسبت به خرید بلیت ایرلاین های مختلف اقدام نمایید. اما اگر به هر دلیلی امکان رزرو بلیت توسط خودتان وجود نداشت می توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

کارشناسان ما آماده تهیه بلیت هواپیما در کلیه مسیرها و ایرلاین ها برای شما عزیزان در کوتاه ترین زمان ممکن می باشند.