کنسلی بلیط هواپیما

تصور کنید که از مدت ها قبل برنامه ریزی سفرتان را کرده اید و برای تاریخ مشخصی بلیط هواپیما و هتل رزرو کرده اید. روز قبل پرواز چمدان های خود را آماده کرده اید و آماده سفر شده اید که ناگهان در روز پرواز پیامکی به دست شما می رسد که پرواز شما به دلایل مختلفی مثل شرایط جوی یا مشکل فنی در هواپیما یا … کنسل شده است.

گاهی هم پیش می آید که به دلایل شخصی خود مسافر امکان سفر را نداشته و باید بلیط هواپیما خود را کنسل نماید.

در این شرایط اولین سوالی که در ذهن شما می آید این است که چه کار باید کرد ؟ ما در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل کنسلی پرواز و شرایط و قوانین آن آشنا کنیم که بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید.

دلایل کنسل شدن بلیط هواپیما

1- کنسل شدن بلیط هواپیما به دلایل شخصی یا جا ماندن از پرواز

گاهی اوقات پیش می آید که مسافر به دلایل شخصی باید سفر و بلیط خود را کنسل نماید. به عنوان مثال یکی از اعضای خانواده با مشکل مواجه شده یا مسافر مریض شده است. در این شرایط قوانین کلی کنسلی پرواز که معمولا در انتهای فایل بلیط نیز درج شده شامل مسافر می شود.

اگر از پرواز هم به هر دلیلی جا بمانید، قوانین و مقررات این بند از کنسلی شامل حال شما می شود و در واقع به این مسافران ، مسافر نوشو (No Show) گفته می شود.

در بعضی از ایرلاین ها و مسیرها مانند تهران کیش کل پول مسافر سوخت می شود و با کنسلی مبلغی به مسافر عودت داده نمی شود.

2- کنسل شدن بلیط هواپیما به دلیل مسائل فنی

در بعضی موارد ممکن است هواپیما با مشکل فنی مواجه شود یا در فرودگاه مشکلات فنی و اجرایی پیش بیاید که در این موارد پرواز مورد نظر باطل شده یا با تاخیر خیلی بالا انجام می شود. در این موارد ممکن است از طرف ایرلاین پرواز جایگزینی برای مسافران در نظر گرفته شود.

اگر مسافر با پرواز جایگزین و ساعت آن موافقت کند، مابقی مراحل توسط ایرلاین مربوطه انجام می شود در غیر این صورت مسافر می تواند تمامی مبلغ پرداختی خود بابت بلیط را از ایرلاین یا شرکتی که بلیط را از آنجا خریداری کرده دریافت نماید.

3- کنسل شدن بلیط هواپیما به دلیل شرایط جوی و بدی آب و هوا

ممکن است شرایط جوی در زمان پرواز به گونه ای باشد که امکان انجام پرواز با ریسک همراه باشد مانند غلظت بالای گرد و خاک یا طوفان، یا یخ زدن باند پرواز و بارش برف شدید، در این موارد اگر امکان رفع مشکل در مدت زمان کم وجود نداشته باشد پرواز مورد نظر از طرف ایرلاین باطل می شود.

معمولا ابطال این پرواز ها به مسافر مورد نظر از طریق پیامک و در بعضی موارد تماس تلفنی به اطلاع مسافر رسانده می شود. مسافر می تواند با پر کردن فرم کنسلی پرواز به دلیل بدی آب و هوا در سایت ایرلاین یا آژانس مسافرتی تمامی مبلغ پرداختی خود بابت بلیط را دریافت نماید.

4- کنسل شدن بلیط هواپیما به دلیل تاخیر بیش از 2 ساعت یا تعجیل بیش از 90 دقیقه

اگر پرواز بیش از دو ساعت تاخیر داشته باشد یا تعجیل بیش از 90 دقیقه داشته باشد این موضوع از طریق پیامک یا تماس تلفنی به اطلاع مسافر رسانده می شود. یا در مواردی مسافر از این موضوع در فرودگاه با اطلاع می شود.

در این موارد در صورت موافقت ، مسافر می تواند پرواز خود را با ساعت پرواز جدید انجام دهد. اما در صورت عدم تمایل می تواند فرم کنسلی پرواز را در سایتی که بلیط را از آنجا خریداری کرده پر کرده یا در صورت خرید تلفنی این موضوع را به اطلاع آژانس مورد نظر برساند.

گاهی اوقات مسافر با کنسل کردن پروازی که به تاخیر بیش از دو ساعت خورده، بلیط دیگری در فرودگاه از ایرلاین های دیگر خریداری می کند و بلیط اولیه خود را باطل می نماید.

5- کنسل شدن بلیط هواپیما به دلیل ابطال پرواز رفت

اگر شما بلیط رفت و برگشت خود را از 2 شرکت هواپیمایی مختلف خریداری کرده باشید و بلیط پرواز رفت شما کنسل شده باشد در بعضی از ایرلاین هایی که با هم قرارداد دارند می توانید بلیط برگشت خود را بدون پرداخت جریمه باطل کنید.

شما با پر کردن فرم کنسلی در سایت مربوطه یا در صورتی که بلیط را تلفنی خریداری کرده اید از طریق تماس می توانید مبلغ بلیط برگشت خود را به طور کامل دریافت نمایید.

معمولاً در این نوع کنسلی شما باید به فرودگاه مبدا مراجعه کرده و بلیط رفت خود را با دلیل کنسلی پرواز از طرف ایرلاین مهر نمائید و فایل آن را در هنگام کنسلی در سیستم ارسال نمایید.

نکات مهم در مورد کنسلی بلیط هواپیما و پرواز

مبلغ کنسلی پرواز به طور معمول تا 72 ساعت به حساب مسافر برگردانده می شود مگر در مواردی که نیاز به بررسی بیشتر از طرف ایرلاین باشد. معمولا در کنسلی هایی که به تاخیر بیش از 2 ساعت خورده و کنسلی قبل از پرواز انجام نشده این بازه زمانی به بالاتر از 2 هفته هم می رسد. برای اینکه بررسی شود که مسافر از پرواز استفاده کرده است یا نه ؟

در بعضی موارد در صورت کنسلی پرواز از طرف ایرلاین، پرواز جایگزینی به مسافر پیشنهاد می شود اما در مواردی که پرواز جایگزین معرفی نشود مسافر تنها می تواند مبلغ بلیط را از ایرلاین دریافت نماید و جبران ضرر و زیان احتمالی مسافر بابت سایر موارد در عهده ایرلاین یا آژانس مسافرتی یا سایت فروش بلیط نمی باشد.

در فصل زمستان سعی کنید اگر زمان پرواز شما نزدیک است، با بررسی شرایط جوی و پیش بینی های آب و هوا اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایید و اگر سفر شما ضروری نیست در روزهای برفی اقدام به خرید بلیط نکنید.

معمولاً مبلغ عودتی به شماره کارتی که خرید را از آن انجام داده اید عودت داده می شود یا در صورت وارد کردن شماره حساب سعی کنید شماره حساب و کارت یکی از مسافران موجود در بلیط را وارد نمایید.